Zöldellő

Green is the new black

Veszélyes irodák?

office.jpgAz irodai munkavégzés nyugodtnak tűnő világa hosszú távon bizony komoly veszélyeket hordozhat magában. Melyek ezek kockázatok? Mire figyeljünk, hogy elkerüljük / csökkentsük őket? Mit tehet a munkáltató?

 

Érdekes tények

facts.jpg

Hatások

Az ülő testhelyzetből fakadóan hosszú távon kialakulhat: RSI-CTD: Repetitive Strain Injury – Cumulative Trauma Disorder, azaz „ismétlődő igénybevételből eredő sérülés – halmozódó egészségkárosodás”, emésztési problémák, székrekedés, epe jellegű fájdalom, magas vérnyomás, visszér, ínhüvelygyulladás, porckorongsérv, Lapocka- és deréktáji fájdalom, izomcsomók és izomgyulladás.

A képernyő előtti munkavégzés megterheli a szemet, kötőhártya-gyulladás, migrén, szemkáprázás, hosszú távon pedig látásproblémák alakulhatnak ki.

Bár az irodai munkavégzés során jellemzően szellemi tevékenységet folytatnak a munkavállalók, előfordulhatnak időnként fizikai igénybevételek is. Ilyenek a nehezebb iratok egyik helyről a másikra történő kézi mozgatása, vagy rendszerezés, raktározás céljából való pakolása, emelése. A kézi anyagmozgatás egészségügyi következményei lehetnek hát – és a deréktáji mozgásszervi megbetegedések, a gerinc és mellette lévő lágy részek húzódása, szakadása, bevérzése, porkorong sérülések.

Az irodai munkavégzés során végzett szellemi tevékenység fokozott pszichés terheléssel járhat a munkavállalók számára. A 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet 5. számú melléklete alapján az irodai munkával összefüggésben egyértelműen stressz jelentkezhet, ami alapvetően nem betegség, de ha intenzív, sokáig fennáll, olyan szellemi és fizikai megbetegedésekhez, egészségkárosodásokhoz vezethet, mint például depresszió, álmatlanság, migrén, szív-, és érrendszeri megbetegedések.
hatasok.jpg

Mit tehetünk?

Megfelelő pozicionálás

Fontos, hogy munkaállomásunkat ergonómiailag megfelelően alakítsuk ki. Álló íróasztalok használatával helyettesíteni tudjuk az ülő testhelyzetet. Felmérések szerint az álló munkaállomást használók energikusabbnak, produktívabbnak, koncentráltabbnak és boldogabbnak érzik magukat ülő társaiknál.ulo.jpgallo.jpg 

 

 

 

 

Ergonomikus eszközök

A billentyűzet megfelelő használatával csökkenthetjük a kéz és felső végtagokat érő igénybevételeket, ergonomikus billentyűzet használatával pedig kényelmessé válhat az egész napos gépelés.

bill.jpg

Pihenni is kell

Az 50/1999. (XI. 3.) a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeit tartalmazó EüM rendelet előírja óránkénti 10 perc pihenőidő beiktatását a napi munkavégzésbe. Ez a követelmény gyakorlatban sajnos ritkán valósul meg, de pár perc „mozgalmas” pihenő felfrissítheti testünket és elménket.joga.jpg

Kockázatértékelés

Végezetül pedig ne feledjük, hogy az Mvt. 54. § (3) bekezdése szerint a munkáltató a kockázatértékelést, a kockázatkezelést és a megelőző intézkedések meghatározását – eltérő rendelkezés hiányában – a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni. Ez vonatkozik az irodai tevékenységet folytató munkáltatókra is.

Egy megfelelően elvégzett kockázatértékelés kellően fel tudja mérni az egyes munkakörökhöz köthető fizikai-, és mentális veszélyeket és hatásos megelőző és javító intézkedések meghozatalával elfogadható szinten képes tartani azokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldello.blog.hu/api/trackback/id/tr212552041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.